søndag 21. juni 2015

Nordlandskofte til liten og stor




 Nå er jeg klar for sommerferie i ny nordlandskofte. Jeg håper ikke jeg får så mye bruk for den i sommer, men på en sen sommerkveld er det godt med en varm kofte. Det er godt å være ferdig og det gikk faktisk raskere enn jeg hadde fryktet! Det er jo luksus! Nordlandskofta til minstemann i huset er i den tradisjonelle brunfargen, men til min jakke ble det anvendelig sort, og så var det fint å ikke velge helt samme farger på de to koftene. Jeg styret veldig med størrelse og endte opp med maskeantall mellom L og XL i bolen og L i armer og rundfelling, men den kunne vært en størrelse mindre....Allikevel er jeg godt fornøyd og vet jeg kommer til å bruke den. Jeg valgt å snu litt rundt på fargene i mønsteret. Når kofta er mørk skal det etter oppskriften være en lys mønsterrekke med mørk bølge, men da blir borden veldig dominerende. Det er heller ikke mønster helt opp til halsen, og det var jeg heller ikke helt fornøyd med, så det ble en egen vri der jeg brukte litt av mønsteret som er rundt armen og stikket  dette helt opp til halsen.


Hvorfor norlandskofta? Jo, som halvt nordlending har jeg i flere år tenkt at jeg hadde lyst til å strikke den til minstemann og da den også kom med rundfelling i kjølvannet av koftefeberen, det var iallfall da jeg så den for første gang med rundfelling, var det jo klart jeg måtte ha en selv også. Så var det mannen da? Han vil også ha kofte...hmmm...til høsten kanskje....



Strikkefakta
Mønster: Rauma, Rundfelling voksn 225R 
Garn: Tumi
Pinne: 2,5- 3


Du kan lese mer om norlandskofta til ullungen her og her.


Det varmer godt å få blomster av verdens beste blomsterplukker.

9 kommentarer:

  1. Knallfin! Særlig valget med å snu fargene, elsk! Veldig inspirerende for en halvtnordoghalvtsørlending til :)

    SvarSlett
  2. Så fin!!!! Mønsterendringene gjorde kofta di finere enn originalen syns jeg :D

    SvarSlett
  3. Så fine dere er, begge to! Dette er plagg som dere absolutt kommer til å bruke, det er jeg sikker på. Et stykke arbeid, men selvgjort er velgjort. Godt jobba!

    God midtsommeruke fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Det ble utrolig fint å strikke mønsterbordene sånn! Bra jobba :D

    SvarSlett
  5. Hey keep posting such good and meaningful articles.

    SvarSlett
  6. Så nydelige dere er begge to i kofter, fantastiske bilder, ha en herlig sommerhelg!

    SvarSlett