lørdag 21. mars 2015

Heklet hjertehals med oppskrift


Da jeg heklet hjertehals til meg selv, tenke jeg at dette måtte bli en deilig hals til ei lita jente også. Lun, lett og lekker! Jeg satte i gang og det ble en egen design med oppskrift. Jeg er veldig glad i hals som varmer godt på bryst og rygg til de små, så det ble et forstykke og bakstykke før jeg heklet selve halsen. 

Størrelse: 3-5 år (det er enkel å gjøre den mindre eller større. Prøv å redusere eller legge på et hjerte)
Garnforslag : Puno
Heklenål: nr 4


Oppskrift

Begynn med forstykket
Lag 38 lm i grunnfargen.
2lm begynn i 3 maske og hekle staver i alle luftmaskene.(Første omg. med bare staver)

1.rad(skift til hjertefarge)Begynn i 5. m og hekle 2lm,1st, 1lm, 2st, 2lm, *(hopp over 6 m)2st,1lm,2st,2lm* Hekle fra* til*ut raden

2.rad(grunnfargen)1fm,2lm, 1st*2lm,1fm(i midten av hjertet)2lm,2st,* Hekle fra* til*ut raden

3.rad Hekle staver.

Hekle de tre radene til du har fire rekker med hjerter. Stopp etter 2.rad.

Hekle bakstykket på samme måte.

Hekle forstykket og bakstykket sammen. Det skal hekles 5 ekstra lm mellom hvert stykke.

Fortsett på selve halsen med samme mønster. Hekle rundt og rundt. 

Jeg heklet 3 rekker med hjerter, men du kan jo hekle den så lang du vil.

Du kan finne diagram på hjertemønster på denne hollandske bloggen(nederst på siden).





To gode venner på togtur i dyreparken. De har hver sin dyrelue(det må man jo ha når man er i dyreparken). 
Luene er også min design og du kan lese mer om dem her.


Da er det bare å sette i gang!
Ha en fin kveld.



6 kommentarer:

  1. Så fin, det var lurt! Deilig hals som varmer godt.
    Takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  2. Lekker hals! Det kan saktens være behov for en varm hals på kjølige dager utover våren. Kjekt at du deler oppskrifta!

    God søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskriften
    !

    SvarSlett
  4. Nydelig hals til ei lita snelle :)

    SvarSlett